Reklamacja zakupu w promocji
Dowód zakupu
Do złożenia reklamacji konieczny jest dowód zakupu. Może to być:
paragon,
faktura VAT,
wyciąg z konta bankowego,
potwierdzenie płatności kartą (wydruk z terminala),
potwierdzenie zawarcia umowy wysłane mailem,
elektroniczne potwierdzenie zakończenia aukcji,
świadek, czyli osoba, która była obecna przy zakupie.
Czego klient może domagać się od sprzedawcy?
W ramach rękojmi klient ma prawo żądać:
Sprzedawca w pierwszej kolejności może zdecydować o naprawie lub wymianie produktu na nowy. Jeśli jednak nie dopełni swojego obowiązku, nie odpowie na reklamację w ciągu 14 dni lub jest to kolejna reklamacja tej samej rzeczy, wówczas klient ma prawo domagać się zwrotu pieniędzy.
Kiedy odpowiedzialność sprzedawcy jest wyłączona?
Nie można reklamować wady, o której klient wiedział w momencie zakupu. Jeśli jednak pojawią się inne, nieujawnione wcześniej usterki, klient ma prawo je reklamować.
W przypadku produktów przecenionych nie można reklamować uszkodzenia, które było powodem obniżenia ceny, np. jeśli miska została przeceniona ze względu na rysy powstałe na ekspozycji. Jednak każda inna wada, niezwiązana z powodem obniżki ceny, podlega reklamacji.
Aby uniknąć sporów, sprzedawca powinien dokładnie opisać wady produktu, np. na paragonie, co w przyszłości może zapobiec nieporozumieniom.
Zwroty
Zakupy w sklepie stacjonarnym
Możliwość zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym zależy od polityki sprzedawcy. Prawo nie nakłada na niego obowiązku przyjęcia zwrotu pełnowartościowego produktu, jeśli ten nie ma wad. To sprzedawca decyduje, czy zwrot jest możliwy i na jakich zasadach (np. zamiast zwrotu gotówki może zaproponować voucher na zakupy).
Zakupy przez internet
W przypadku zakupów online klient (konsument, czyli osoba fizyczna) ma prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru w ciągu 14 dni od otrzymania zamówienia, bez podawania przyczyny. W niektórych sklepach czas ten jest wydłużony do 30 dni.
Podstawa prawna
Kodeks cywilny:
Dzięki znajomości swoich praw konsumenci mogą skuteczniej dochodzić swoich roszczeń wobec sprzedawców, a sklepy zoologiczne i inne placówki handlowe powinny dostosować swoje procedury do obowiązujących przepisów.